WABI-SABI - Franz Hofstätter

Kremstal, Itävalta
Franz Hofstätterin ura viinien parissa alkoi ravintolan keittiöstä, josta matka jatkui kuitenkin nopeasti sommelierin tehtäviin ympäri Itävaltaa sekä lopulta New Yorkin isoihin valoihin. Muutto takaisin Itävaltaan vuonna 2002 herätti hänessä kiinnostuksen laajemmin viinialaa kohtaan. Tällöin syntyikin ajatus viinien vientiyrityksestä, joka toimisi läheisesti eri tuottajien kanssa. Franz oli tällöin ystävystynyt muun muassa Bernhard Ottin, Albert Gesellmannin ja Sattlerhofin pariskunnan kanssa. Nämä tuottajat olivatkin portfolion pohja. Vuosien saatossa yhteistyö on laajentunut ympäri Itävaltaa ja Franz edustaa muun muassa Claus Preisingeria, Johannes Zillingeria sekä Strakaa. Yhtenäistä näille tuottajille on vahva fokus luonnonmukaisessa viljelyssä. Vaikka brändistrategiat, myyntityö ja markkinoinnin suunnittelu olikin mielenkiintoista, oli Franzin pitkäaikainen haave tutkia viinimaailmaa nimenomaan tuottajan näkökulmasta. Hän hankki alkuun pienen peltopalstan Wachausta, josta ensimmäisenä satovuotena tuotettiin 700 pulloa viiniä. Homma oli kuitenkin pyörähtänyt käyntiin ja projekti sai nimen wabi sabi. Nimen etymologia juontaa juurensa japanilaiseen estetiikan käsitteeseen. Käsitettä kuvataan monesti epätäydellisyydessä, keskeneräisyydessä ja häviävyydessä olevaksi kauneudeksi sekä yksinkertaisuuden ja vaatimattomuuden ihannoimiseksi. Tämä kuvaakin oivalla tavalla Franzin filosofiaa viininvalmistuksessa, jossa rypälemehuun pyritään vaikuttamaan mahdollisimman vähän, etenkin ensimmäisten muutaman päivän aikana. Mehujen annetaan käydä ilman rauhassa luonnollisilla hiivakannoilla sekä kypsyä hiivasakan päällä useita kuukausia. On myös selvää, ettei viinejä siloitella tai kaunistella, vaan niiden annetaan ilmentää satoa ja terroiria luonnollisella tavalla.